Katalog
Last ned
 
Visa, Visa Delta, Visa Electron, MasterCard, Maestro, Solo

Fet hud

Fet hud har hyperaktive sebumkjertler, som arbeider på overtid for å produsere fett og sebum, og fornyelse av cellene foregår likeledes i et økt tempo. Resultatet er glinsende hud, synlige porer, urenheter, akne og inflammasjon. En fet hud kan blant annet skyldes dårlig kost, hormonelle svingninger, hormonbaserte prevensjonsmidler eller feil valg av kosmetikkprodukter. Fuktighet og varmt vær kan også gjøre huden enda mer fet.

Sebum-produksjonen økes ofte i ungdomsårene, under graviditet eller rundt overgangsalderen, og igjen skyldes det hormonelle forandringer. En fordel ved fet hud er at den eldes langsommer end andre hudtyper.

TIPS TIL HUDPLEIE ANSIKTSVANN KAN HOLDE SMINKEN PÅ PLASS

For å forhindre at sminken din ser ujevn ut – særlig i panne, kinn eller nese, på grunn av fet hud, kan du bruke en ansiktsvann basert på rosevann på særlig fete områder, tørk godt etterpå og legg deretter sminken.

Pleie av fet hud

• Bruk rikelig med varmt vann og en mild, men effektiv rensekrem for å forhindre tette porer. Et lett skummende, antibakterielt, økologisk ansiktsvask, som er rikt på aktive plantenæringsstoffer, reduserer risikoen for hudirritasjon forårsaket av rensekremen.
• Unngå astringerende kremer og alkoholbaserte ansiktsvann, som fjerner hudens naturlige fettlag. Dine fettkjertler vil da aktiveres ytterligere for å erstatte det tapte hudfett.
• Vask ansiktet ditt to til tre ganger daglig (morgen og kveld er viktigst), men ikke mer, da du ellers overstimulerer huden, så den produserer mer fett.
• Rens alltid ansiktet ditt grundig.
• Bruk en ansiktsklut av mikrofibre eller en musselin klut, som fjerner døde hudceller og renser porene. Husk å skylle kluten grundig hver dag.
• Du kan etterfølgende bruke et alkoholfritt hudvann for å fukte huden.
• Føles huden din stram kan du bruke en lett fuktighetskrem.
• Bruk en dyptrensende ansiktsmaske basert på alger og leire to ganger i uken.
• Ta aldri på sminke før huden din er helt ren og husk å fjerne all sminke før du går i seng.

Kost til fet hud

• Spis rikelig med grønne bladgrønnsaker og frisk frukt.
• Mangel på B12-vitaminer kan være en medvirkende årsak til fet hud. Gode kilder er ølgjær, fullkornsprodukter, bønner og nøtter.
• Boghvete, sorte bønner og brun ris er rikt på jern, som kan forynge huden.
• Sørg for å få rikelig med omega-3 fettsyrer i kosten.
• Drikk rikelig med vann for å holde din hud hydrert og skylle giftstoffer ut.
• Unngå mettede fettsyrer og transfettsyrer, frityrstekt og sterkt krydret mat, søte drikkevarer, alkohol, sukker, sjokolade og junkfood.

TIPS TIL HUDPLEIE - FILTRER VANNET

Hvis du lider av akne, fet hud, rosacea (rødhet i ansikt/synlige blodkar) eller tørr hud, er det en god idé å kjøpe et vannfilter som kan fjerne stoffer som kalk, klor, tungmetaller og pesticider. Et vannfiltreringssystem gjør vannet mykere og reduserer dermed risikoen for å irritere huden, i tillegg er de til og med miljøbesparende da vaskepulver og tensider virker mer effektivt i mykt vann.