Katalog
Last ned
 
Visa, Visa Delta, Visa Electron, MasterCard, Maestro, Solo

Naturlige aldersforandringer - pleie av moden hud

Måten huden din endrer seg på med alderen, avhenger av flere forskjellige faktorer som f.eks. din genetiske arv og din generelle sunnhetstilstand. Naturlige aldersforandringer – tyngdekraftens påvirkning, hormonelle endringer og tiden selv – kan ikke stoppes. I takt med at vi blir eldre begynder huden å rynke og henge, særlig under haken, hvilket gir dype smilerynker og hengende øyenbryn. Huden produserer mindre sebum og blir derfor mer tørr. Hudcellenes evne til å holde på fukten minskes, som hurtigere fører til dehydrering av huden.

Men det er ikke alene normale aldersforandringer, som gir rynker: overdreven soling, dårlig kosthold, manglende mosjon, røyking, stress og miljømessige forandringer er alle faktorer, som påvirker hudens tilstand. Selv den stillingen du ligger i når du sover har betydning for hvordan din hud eldes.

Naturlige aldersforandringer

Naturlige forandringer i huden kan ikke unngås og følger med alderen i et spesielt mønster.

0-15 år: Hudens struktur er glatt, porerne er små. Huden arbeider meget effektivt og holder lett på fuktigheten.  De hormonelle forandringer i tenårene kan føre til en økt produksjon av sebum og utvikling av uren hud og akner.

15-25 år: Uren hud og akner kan være et uttalt problem. Små linjer begynner å dukke opp og porenes størrelse økes. De kjertlene som produserer sebum er meget aktive og utskiftningen av celler skjer hurtig. Hudens evne til å holde på fuktigheten begynner å bli redusert.

25-45 år: Fine linjer er kommet for å bli og de første rynkene dukker opp som følge av påvirkningen fra UV-stråler. Huden begynner å miste sin elastisitet og slapp hud viser seg, særlig rundt øynene. Døde hudceller utskiftes i et langsommere tempo, og overhuden blir gradvis mer transparent og holder ikke lenger så godt på fuktigheten.

45-55 år: Flere rynker dukker opp og i de fleste tilfeller blir hudens struktur grovere. Porer og alderspletter blir mer synlige. Slapp hud ved øyne og på kinn er nå også mer uttalte. Hudens immunforsvar arbeider ikke lengre på høygir og tempoet i forbindelse med dannelsen av nye hudceller har falt. Overhuden blir tynnere og huden virker mer tørr.

55 år og frem: Det kommer fortsatt flere rynker og fine linjer. Ujevn ansiktsfarge og pigmentering, samt slapp hud tiltar. Utskiftningen av hudens celler avtar ytterligere og det samme gjør produksjonen av kollagen og sebum. Skader fra sollys ses tydelig. Eldre hud ser generelt mer tørr ut, har mindre glød og har mistet sin spenstighet.

Sollys

Vi har alle bruk for en viss mengde sollys for å kunne produsere D-vitamin og for å unngå vinterdepressjon. Men dessverre skyldes de fleste tegn på for tidlig aldersforandringer av huden overdreven soling gjennom årene – fotoaldring. For å beskytte huden bør du:

• Unngå kunstig sol fra solarier og sollamper.
• Unngå opphold i solen i timene mellom 11 og 15, når solens stråler er sterkest.
• Ta en bredskygget hatt på og ifør deg lange ermer når du er utendørs.
• Bruk en bredspektret solkrem (UVA og UVB beskyttelse) med en solfaktor på spf 15.

"Graden av fotoaldring avhenger både av din naturlige hudfarge, og av hvor mye du har drevet soling gjennom årene."

Røyking

Sigarettrøyking forårsaker biokjemiske forandringer i vår kropp, som akselerer de tidlige aldersforandringer. Forskning viser at en person som har røkt ti eller flere sigaretter om dagen i minst ti år, er statistisk mer utsatt for å utvikle dype rynker, læraktig hud og en gul-aktig hudtone. Men disse forandringer kan minskes betydelig og i visse tilfelle helt stoppes, hvis man slutter å røyke. Selv mennesker som har røkt i mange år får færre rynker i ansiktet og en forbedret hudtone når de slutter.

Sovestillinger

Hviler man hodet på puten på samme måte hver eneste natt i årevis kan det medføre søvnlinjer. Med tiden blir disse linjene ”etset” inn i huden og forsvinner ikke igjen. Sover du på siden dukker linjene opp ved haken, munnviken og kinnene. Folk som sover på ryggen utvikler ikke denne type rynker.

Pleie av moden hud

• Begrens oppholdet ditt i sterkt solskinn og bruk en krem med en solfaktor på minst spf 15, avhengig av hudtype.
• Bruk aldri vann som er for varmt, da det kan dehydrere huden og forårsake sprengte blodkar.
• Unngå mineralsk olje, da oljen fjerner det naturlige hudfett fra huden, bruk ikke produkter med et høyt innhold av alkohol, som kan irritere og uttørke huden din.
• Rens huden morgen og kveld.
• Hvis huden din ikke er alt for sensitiv, kan du bruke en småkornet skrubbekrem en gang i uken. Overdriv aldri bruken, da moden hud kan risikere å bli enda tynnere.
• Bruk en fugtighetskrem, som er rik på aktive, plantebaserte næringsstoffer. Påfør alltid fuktighetskrem på ansikt og hals med lette oppadgående bevegelser mens huden fortsatt er noe fuktig, eller gi deg selv en stimulerende ansiktsmassasje. Dette hjelper til å fastholde fukten og stimulerer blodsirkulasjonen i huden.
• Bruk en krem eller algebasert ansiktsmaske en gang i uken, helst umiddelbart etter dusj, for å gi huden din et velfortjent løft. La masken sitte i minst 20 minutter og rens forsiktig med en varm klut.

TIPS TIL HUDPLEIE - BRUK EN FORYNGENDE ANSIKTSOLJE

Prøv denne foryngende ansiktsoljen – den er særlig egnet til moden hud. Tilsett 10-15 dråper av en passende eterisk olje, f.eks. geranium eller rosenolje til 30 ml basisolje (f.eks. aprikos eller nype). Bruk neroli til dehydrert, følsom hud og skadet kapillarer (tynne blodårer), patchouli er velegnet til lindring av tørr og betent hud og virak (olibanum) olje er ideel hvis du har rynker.

Fukt ansiktet med rosenvann, mildt ansiktsvann eller litt kaldt vann, påfør oljen sparsomt i hele ansiktet og på halsen. Begyn ved halsens nederste del og arbeid deg oppover til pannen og tinningene. La oljen få tid til å trenge inn og tørk eventuelt den overflødige oljen av.

Kost til moden hud

Drikk masse vann og spis rikelig med frisk, økologisk frukt og grønnsaker, fet fisk og/eller linfrøolje og spis brun ris minst to ganger i uken. Det er lett å fordøye og hjelper til med å fjerne de opphopede avfaldsstoffene som medvirker til tidlige aldersforandringer.