Katalog
Last ned
 
Visa, Visa Delta, Visa Electron, MasterCard, Maestro, Solo

Solpleie

Sollyset og huden din

Sollys består av lys i mange forskjellige bølgelengder. Det er bølgelengdene vi kan se, - det synlige spekteret - og de vi ikke ser slik som den infrarøde (varme) og ultrafiolett (kalde) stråling. En viss mengde sollys er gunstig for helsen. Det utløser produksjon av vitamin D i huden og forhindrer symptomer på vinterdepresjoner. Vinterdepresjon er en spesiell form for depresjon som er sesongbetont. Det oppstår når dagslyset minker i vinter perioden, derav navnet. For mye sol kan skade huden. Skadens omfang avhenger av hva slags UV-stråler det er snakk om: UVA, UVB og UVC.

Visste du at ...? Melanin

Hudens viktigste forsvar mot sol skader er det brune hudpigmentet melanin, som fungerer som et naturlig filter mot UV-lys. Melanin produseres i huden og "vandrer" opp mot hudoverflaten. Når det når hudoverflaten ligger det side om side med døde hudceller. Noen solkremer inneholder naturlige stoffer som fremmer den reelle produksjonen av melanin.

UV-stråling

UV-stråling absorberes av jordatmosfæren, og påvirker ikke oss, men det gjør UVB-og UVA. UVB gir synlig rødfarge og brenning (husk B for "brent"). Det trenger ikke gjennom huden, så effekten er bare kortvarig, med mindre forbrenning er alvorlig.

Det er UVA som kan føre til alvorlige og varige skader. Det trenger dypt inn i huden hvor den forårsaker endringer i levende celler, noe som kan føre til tidlig aldrings endringer (husk A for "alder"). Disse endringene antas å være en av de viktigste årsakene til hudkreft.

Solkremer og SPF

Solkremer inneholder filtre for å beskytte huden mot de skadelige effektene av UV-stråling. Det er to kategorier av filtre: fysiske filtre og kjemiske filtre.

Fysiske filtre

Fysiske filtre fungerer som en total barriere mot UV-stråling. I en krem-form er disse mineral-baserte filtre (titandioksid og sinkoksid), et usynlig skjold som forhindrer UV-stråling fra å nå ned til de nederste levende cellene i huden. Er kremen først påsmurt, arbeider filtrene med det samme, inntil de enten vaskes eller svette av.

Den eneste ulempen med fysiske filtre er at de kan få huden til å se blå og hvit ut. For å unngå dette males mineraler svært godt, slik at deres evne til å reflektere synlig lys er redusert, mens fortsatt i stand til å reflektere UV-lys.

Kjemiske filtre

Kjemiske filtre omformer UV-lys til en mindre skadelig form for stråling slik som infrarød (varme). For å gjøre dette må det kjemisk filteret endre strukturen, og i denne prosessen mister det gradvis sin evne til å skjerme sollyset. Det vil med andre ord brukes opp. Derfor er det viktig å smøre solkrem med kjemiske filtre på huden en halvtime før du går ut i solen - og brukes regelmessig når du er i solen.

Visste du at ...? Octyl methoxycinnamate

Et godt eksempel på en kjemisk filter er Octyl methoxycinnamate. Noen rapporter har antydet at dette kjemiske filteret etterlikner hormoner i kroppen med forskjellig helserisikoer som følge, spesielt barn og syke personer er utsatt. Et annet kjemisk filter, isoamyl p-methoxycinnamate, er like effektivt, men har ikke hormon-lignende aktivitet og anses derfor for å være et bedre valg av UV-filter.

Hva er en solfaktor?

Alle produkter som inneholder solfiltre har en sun protection factor (SPF) trykt på emballasjen. SPF angir beskyttelsen produktet gir mot UVB-stråling, som kan føre til synlige solbrenthet. For eksempel kan du være femten ganger lenger i solen med en SPF 15, enn om du er ubeskyttet. Så hvis ubeskyttet hud begynner å svi etter 5 minutter i solen, kan du tillate deg 75 minutter i solen med en faktor på 15 før huden begynner å bli rød. Disse retningslinjene vil avhenge av om du bruker solkrem riktig, og gjelder ikke beskyttelse mot de mer farlige UVA-strålene.

En bør i alle fall ikke stole for mye på SPF. For eksempel gir en solfaktor 30 ikke dobbelt så mye beskyttelse som en SPF 15. Hvis det er smurt på riktig måte, gir en solkrem med solfaktor 30 deg 97 prosent beskyttelse mot UVB-stråling, mens en SPF 15 gir 93 prosent beskyttelse. I realiteten er den ekstra beskyttelsen du får med SPF 25, ubetydelig. Selv med solfaktor 25 når bare fire prosent av UVB-stråling huden. SPF 30 er mer et salg-og markedsførings knep som utnytter utbredt forvirring og misforståelser, rundt hva SPF egentlig betyr og står for.

Forskjellen i UV-beskyttelse mellom SPF25 og SPF100 solkrem er minimal, ved bruk av SPF25 trenger kun 4% av UVB strålene igjennom huden.

Det ser ut som at det aller viktigste er hvor mye solkrem som blir brukt. "Det viser seg hvis du bare bruker halvparten av anbefalt mengde solkrem, så du får bare en beskyttelse lik kvadratroten av SPF kremen som brukes.

Hva dette egentlig betyr er følgende: hvis du skal bruke 30 ml av for eksempel en SPF70 solkrem, og du bare bruker halvparten (15ml), vil du kun få en beskyttelse tilsvarende SPF8.4. På samme måte, hvis du bruker halvparten av anbefalt mengde av et SPF25, vil du kun få beskyttelse tilsvarende SPF5.

Dette betyr også at jo høyere SPF beskyttelsen du bruker, desto raskere synker beskyttelsesfaktor når du bruker for lite!

Hva er Green People solkremer?

Green People har nylig lansert en ny hendig solkrem på 50 ml - Organic Young Oy! Face the Sun SPF15, denne formuleringen er signifikant forskjellig fra våre øvrige sol produkter som består av en kombinasjon av titandioksid (naturlig filter) og Isoamyl p-methoxycinnamate (kjemisk filter utledet fra kanelsyre).

I både Face The Sun SPF15 for ung, sensitiv hud og den nylig lanserte Organic Homme Skin Guard SPF15 er det brukt en blanding av non-nano titandioksid og sinkoksid, og det har til og med lyktes Green People å få disse solprodukter sertifisert økologisk.

Beskytt huden mot solen

Det beste du kan gjøre for å beskytte huden din mot solskader er å bruke en solkrem med riktig solfaktor til din hudtype.  Pass på å gni godt inn og at du smøre flere ganger (ca. 30ml per gang) - særlig etter en svømmetur eller hvis du har svettet mye. Bruk en høyere SPF de to første dagene du oppholder deg i solen, særlig hvis du har lys hud.

Videre:

Unngå solen når den er størst (kl 11-15). Bare ti minutter ubeskyttet eksponering på dette tidspunktet kan skade lys hud.  Hvis duer lys ihuden, bør du også beskytte huden din i skyggen - 40 prosent av UV-stråling kan fortsatt nå deg.

Oppbevar alltid spedbarn unna direkte sollys.

Beskytt barna med lys hud med bredbremmet hatter og tettsittende T-skjorter, og ikke la barn leke i vannet for lenge uten beskyttelse.

Kjøp ny solkrem hvert år. Ikke-mineralske UV-filtre mister sin effektivitet over tid, spesielt når produktet har vært åpnet.

Husk også å beskytte øynene mot UV-stråling.

UV-beskyttende kosthold

UV-strålingens mest skadelige effekt er at den stimulerer produksjonen av frie radikaler i hudcellene. Antioksidanter, som finnes i mange matvarer, kan bidra til å beskytte huden mot frie radikaler. De mest kjente antioksidantene er Betakaroten, som finnes i grønne bladgrønnsaker og gulrøtter. Lutein og zeaxanthin finnes i grønne bladgrønnsaker som spinat, brokkoli, grønne bønner, erter og kål.

Grønn te inneholder polyfenoler kalt Catechin som har en sterk virkning mot frie radikaler. Drikker du fire kopper grønn te om dagen er det nok til å beskytte deg mot frie radikaler.

Andre beskyttende antioksidanter finnes i frukt og grønnsaker med intense farger som pepper og mørke bær, blåbær, kirsebær og solbær. For å bevare antioksidantene i frukt og grønnsaker du skal spise dem rå eller lett dampet. Hvis du koker grønnsaker, ikke hell det kokte vannet ut, men la det kjøles ned og drikk det eller bruk det til supper og jevninger.

Lindring av solbrenthet hud

Prøv følgende for å lindre smerter og ubehag og fremme helbredningsprosessen.

Fyll badekaret med lunkent vann oghel i en kopp epleeddik, en spiseskje av mandelolje og 15 dråper lavendelolje. Epleeddiken lindrer smerte, mandelolje virker mot uttørking, og lavendel reparere solskader.

Er det bare små områder av solbrenthet kan du gni lavendelolje direkte på huden.

Aloe vera gele virker beroligende og kjølende ved å smøret det over solbrent hud.

Drypp på noen dråper peppermynteolje for å øke den kjølende effekten av aloe vera.