Katalog
Last ned
 
Visa, Visa Delta, Visa Electron, MasterCard, Maestro, Solo

Tørr hud

Hvis sebum-produksjonen er nedsatt, kan det ofte resultere i en tørr, skjellete hud, som lett sprekker. Dette problemet intensiveres av miljøfaktorer som sterk sol, vind, kulde, ekstreme temperatursvingninger (to tredjedeler av kvinnene på den nordlige halvkule lider av tørr hud om vinteren), aircondition, sentralvarme, luftforurensning og overdreven soling. Hudirriterende pleieprodukter basert på syntetiske ingredienser, alkohol og tensider slik som natrium laurylsulfat bidrar alt sammen til dette problemet.

Tørr hud kan også være et tegn på en mangelfull kost, særlig mangel på essensielle omega-3 og 6 fettsyrer og A- og B-vitaminer. Alkohol og koffein er begge vanndrivende og kan således dehydrere huden. Tørr hud kan også være et tegn på at skjoldbruskkjertelen ikke fungerer optimalt. Visse former for medisin som f. eks. vanndrivende midler og antihistamin tørker ut huden.

Pleie av tørr hud

• Unngå ekstreme temperaturer.
• Vær oppmerksom på luftfuktigheten i hjemmet ditt, ikke minst om vinteren, sett eventuelt en skål vann ved radiatorene eller bruk en luftfukter.
• Unngå overdreven soling og bruk en mineralbasert solkrem på utsatte områder.
• Sørg for rikelig med søvn, da cellene regenererer når du hviler.
• Regelmessig mosjon nærer og avgifter huden innenfra.
• Velg en mild, alkoholfri rensekrem – helst økologisk og rik på nærende oljer.
• Unngå å bruke aggressive skrubbekremer når du fjerner døde hudceller. Unngå videre tøffee såper og meget varmt vann.
• En bløt ansiktsklut laget av ultra fine mikrofibre er best til en tørr hud.
• Tørr hud har godt av regelmessig ansiktsmassasje – bruk en ansiktsolje, som er rik på f.eks. nype, moskusrosenolje og granateple.
• En økologisk fuktighetskrem av høy kvalitet øker hudens vanninnhold og gir den et glattere utseende.
• Bruk rosevann eller rent mineralvann til å friske opp ansiktet i løpet av dagen.
• Smør alltid fuktighetskrem i ansikt og på hals med lette, oppadgående bevegelser, mens huden ennå er litt fuktig. Dette bidrar til å bevare fukten og stimulere blodomløpet.
• Bruk en fet økologisk rensekrem eller salve før sengetid. Fjern overflødig krem med rosevann. Følg opp med noen få dråper ansiktsolje etterfulgt av serum. Bruk en ansiktsmaske en gang i uken for å rense huden og fjerne tørre, døde hudceller.

Kost til tørr hud

• Drikk rikelig filtrert vann og urtete.
• Begrens forbruket av alkohol og kaffe, som begge har en vanndrivende effekt og kan forverre tilstanden.
• Suppler din kost med vitaminer, mineraler og essensielle fettsyrer fra kjempenattlysolje.
• Spis solsikkefrø, gresskarkjerner og nøtter som mellommåltid.
• Sørg for rikelig med fet fisk i ditt kosthold. Bruk omega-3 og 6 oljeblandinger eller kjøp kaldpresset linfrøolje. Disse oljene kan brukes daglig i salater, på bakte poteter, eller i kalde retter.
• Spis rikelig med gule og oransje frukter og grønnsaker, da de er rike på antioksidantene C-vitamin og beta-karoten. Spis også grønne bladgrønnsaker og hvetekim, som er fine kilder til B5-vitamin.
• Spis mer E-vitamin (finnes i avokado, fullkornsprodukter, nøtter og frø). E-vitamin er en antioksidant, som beskytter huden mot tidlige aldersforandringer og opprettholder dens elastisitet.
• Sørg for at ditt kosthold inneholder zink, som er av avgjørende betydning for hudens sunnhet. Naturlige kilder er østers, sesamfrø og gresskarkjerner.
• Hvitløk, løk, egg og asparges er alle rike på svovl, som hjelper til med å holde huden glatt og ungdommelig.
• Unngå stekt mat, animalsk fett og transfettsyrer, som øker produksjonen av de skadelige frie radikaler.
• Unngå søte drikkevarer, sukker, sjokolade, potetgull og andre former for junkfood.